SUSHI!!!

Az elmúlt pár hétben a lázas PhD-felvételire való készülődés és a lakásban való megfagyás mellett (annyira hideg van, hogy a cicukám az ölmelegítőm), serényen főztem, illetve végre sütöttem tortákat is. Először a főfogást fogom részletezni, majd a desszert is jön a következő bejegyzésben!

És hát mi mást csináltam volna nemrégiben kedves barátnőimmel, Vikivel és Orsival, mint sushi-partit! :) Állandó sushi-parti vendégeimnek most egy különlegességgel is szolgáltam: a halas és vega sushi mellett elkészítettem egyik kedvencemet, a sukiyaki-szószban párolt marhahúsos nigirit!

Rövid sushi-szótár:

maki = tekert sushi
nigiri = hosszúkás sushi
temaki = kézben tekert sushi
shóga = gyömbér (a sushi esetében pácolt gyömbér)
wasabi = japán tormának vagy mustárnak is szokták hívni, kimondottan erős





Hozzávalók (3 fő részére)

  • 10 dkg marha hátszín lehelet vékonyra vágva, sukiyaki szószban megfőzve
  • 10-15 dkg nyers lazac (nem füstölt!)
  • 50 dkg japán rizs (lehet másmilyen is, a lényeg, hogy rövid szemű, kerekded rizst használjunk)
  • 2 ek rizsecet
  • 3 nori lap

Tetszőleges feltétek, töltelékek:

  • kígyóuborka
  • majonézes, párolt hijiki (szójaszósz, cukor, mirin)
  • japán omlett v. tojástekercs
  • surimi rák 
  • pácolt Brie sajt (édes chili szósz és szójaszósz)
  • majonéz
  • szójaszósz
  • pácolt gyömbér
  • wasabi paszta


Elkészítés

A sushiban a legjobb, hogy főzni nagyon nem kell hozzá, egész gyorsan elkészül, ha megvan minden hozzávaló. Amire viszont nagy figyelmet kell fordítani az, hogy hogyan főzzük meg a rizst. Mivel ez az étel alapja, oda kell figyelni, hogy jó ragadós legyen. Akinek nincs rizsfőzője (jelen esetben én is ezt a tábort erősítem, mivel a Japánból hozott rizsfőzőm bekrepált), annak sem kell megijedni, nagyon is jó sushi-rizst lehet készíteni egy mezei lábosban is. Mérjünk ki egy adag rizst. Én általában 3 emberre 2 pohár rizst szoktam főzni. Először, mielőtt feltennénk főni, legalább háromszor mossuk át folyó víz alatt. Tegyük bele a lábosba és öntsük fel kb. 4-szer annyi vízzel. Forraljuk fel, hagyjuk nagy lángon főni kb. 2-3 percig, majd kapcsoljuk le alatta lángot. Először 10 percig fedővel párolódik a rizs, majd újabb 10 percig fedő nélkül hagyjuk. Keverjük bele a rizsecetet. Terítsük ki a rizst vékonyan, és legyezővel vagy kartonnal legyezve hűtsük ki. A lényeg, hogy mikor készítjük a sushit, akkor már hideg legyen.

A nigiri sushihoz a kezünkkel kell megformázni a rizst. Kis 2 cm átmérőjű, enyhén lapos hurkákat készítünk, ezekre fektetjük a vékonyan felszelt lazacot vagy marhahúst, vagy bármit amit szeretnénk. A húsokat úgy lehet ilyen vékonyra vágni (és most 1-2 mm-es vastagságról beszélek!), hogy betesszük a fagyasztóba és addig nem vesszük ki, amíg meg nem keményedik annyira, hogy éppen még vágni lehessen. Én a marhahúst még előző nap felvágtam, megfőztem a sukiyaki szószban - egy részét meg is ettem vacsorára :) - majd a szószban tettem el éjszakára a hűtőbe.



Maki sushi készítéshez kerestem egy videót is segítség képpen. Vizes kézzel formázzunk egy nagyobb golyót a rizsből. A fényes oldalával lefelé fordított nori lapon úgy fél cm vékony rétegben egyengessük el a rizst. Maradjon egy kevés hely a nori lap alján és a tetején is. Ezután fogjuk meg a tekerőt és rajta a sushit is, és próbáljuk meg minél szorosabbra tekerni! Nagyon fontos, hogy szoros legyen, különben szét fog esni, amikor felvágjuk. Ez a része kicsit nehéz, nekem is volt már többször, hogy annak rendje és módja szerint darabokra hullott a maki, de természetesen a barátok így is az utolsó rizsszemig befalták. :)


A tekercsekbe lehet nagyon sokféle variációt készíteni. Én mindig csinálok sima kígyóubisat, akkor egyszerűen negyedeljük hosszában az uborkát és egy-egy rudat teszünk a rizsre.

Ha marad ki lazac (vagy rosszul vágunk fel párat), akkor azt is bele lehet tölteni. Nagyon finom magában is vagy egy kevés majonézzel. Akinek a pénztárcája megengedi, lehet majonézes koktélrákot beletölteni, surimi rákrudakat, vagy az én kedvencemet is meg lehet csinálni, a california tekercset.

A california roll kicsit nehezebb, mert vastagabb maki lesz, ún. futomaki (vagyis kövér maki), ezt nehezebb tekerni. Ebben kell surimi rák, avokádó és kígyóuborka. Sok helyen ezt kifordítva készítik, amit én még nem próbáltam. Ilyenkor a trükk az, hogy a tekerőt be kell vonni folpackkal és amikor a rizst szétterítjük a nori lapon, akkor az egészet megfordítjuk, tehát a rizs kerül a folpackra. A nori lapra pakoljuk a feltéteket, és így tekerjük be. Egyszer majd ki fogom próbálni, az is jön majd ide. :)

A hijiki, vagy fekete alga szárított formában kapható. Sajnos, én Budapesten még nem láttam, a mostani zacskót Bécsben vettem. Előnye, hogy nagyon kevés kell egy-egy étkezéshez, tehát egy nagyobb zacskó kitart akár egy évig is. (Az enyém már egy éves.) Ezt először fél- vagy egy órára be kell tenni sok hideg vízbe. Ha megpuhult teljesen, akkor átmossuk egy szűrőben folyó víz alatt. Ezután egy kevés szójaszószban meg kell párolni. Ez kb. 15 perc. Ekkor teszünk bele cukrot és mirint. Itt a mennyiség attól függ ki mennyire édesen szeretné csinálni. A sushihoz én mindig összekeverem majonézzel és úgy töltöm bele a makiba.

Már sok sushi-partit tartottunk, de még soha nem készítettem pácolt Brie sajtot hozzá ezelőtt.  Igazából most is csak azért jutott eszembe, mert volt otthon maradék sajtom és gondoltam csak nem lehet annyira rossz hozzá. És nem is volt! Éjszakára bepácoltam édes chili-szószos szójaszószba és a hijiki meg a lazac mellé tettem bele a makikba.

A sushikat mártogassuk a szójaszószba. Itt meg kell jegyeznem, hogy a mártogatáshoz érdemes igazi japán szójaszószt venni, mert a többinek, például a kínainak teljesen más az íze (példának okáért túlontúl sós).

A pácolt gyömbér elkészítését itt lehet elolvasni. Ha nem akarjuk otthon elkészíteni, mert tény, hogy Magyarországon nehéz finom és fiatal gyömbérgyökeret venni, akkor bármelyik ázsiai élelmiszerboltban meg lehet vásárolni, és még az árától sem fogunk szívrohamot kapni.

A wasabit azoknak ajánlom, akik szeretik azt a fajta csípős, erős ízt, ami kitisztítja még az orrunkat is. (Egyesek szerint a wasabi megcirógatja még az agyunkat is kissé.) Én nem szoktem enni belőle, mert nem bírom a nagyon csípőset, de lehet a nigirikbe tenni (a feltétre kell kenni egy ujjunkkal), de a makikba is. Vannak, akik a szójaszószba keverik bele, vagy csak a sushi mellé eszik, mint a gyömbért.



Mondani sem kell, hogy három éhes "kislánynak" körülbelül 5 percbe telt elpusztítani a tálcák tartalmát... :)

Nagyon finom volt az összes variáció, amiket készítettem, úgyhogy csak ajánlani tudom mindenkinek, de főleg azoknak, akik szeretnek érdekes új ízeket kipróbálni!

Megjegyzések

  1. Újraolvasva a bejegyzést, annyit meg kell jegyeznem, hogy Budapesten is kapható hijiki (fekete alga). A központi vásárcsarnok melletti ázsia boltban biztosan, a többi boltról pedig nem tudok nyilatkozni.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése